Asociația Pro Infrastructura a actualizat monitorizarea proiectelor rutiere majore din Transilvania, constatând că finalizarea lucrărilor este incertă din cauza mobilizării slabe a UMB, compania care lucrează pe 49% din șantierele de infrastructură din țară.
În perioada minivacanței de 1 mai și Paște, Asociația Pro Infrastructura (API) a recomandat românilor să ia în considerare transportul feroviar.
„Până când vom avea material rulant civilizat și căi ferate decente (mai) prin toată țara, înțelegem că românii aleg să meargă în vacanță cu mașina sau… cu avionul”, au concluzionat specialiștii de la API.
API a actualizat monitorizarea principalelor proiecte rutiere din țară, oferind estimări privind finalizarea lucrărilor.
„Veți găsi în tabele toate autostrăzile și drumurile expres care au contracte de (proiectare și) execuție semnate și cele aflate în licitație, câteva detalii critice la fiecare lot și estimarea noastră realist-optimistă cu privire la inaugurare. De asemenea, aveți și graficele cu antreprenorii care le construiesc”, se arată în postare.
România are în prezent 1.101 kilometri de autostrăzi și drumuri expres în exploatare, 784 kilometri contractați pe aproape 11 miliarde euro și alți 247 km în licitație cu o valoare estimată de 6,5 miliarde euro, conform specialiștilor de la Asociația Pro Infrastructura.
„Din totalul celor 784, UMB deține în portofoliu 388 kilometri (49%), urmat de Makyol și WeBuild (aproximativ 70 km fiecare, 9%), apoi Pizzarotti și Nurol (cu puțin sub 40 km fiecare, 5%), urmați de 4 constructori cu câte 27-30 km: Mapa-Cengiz, Precon (Selina), Trace-Coni și Erbașu”, conform sursei citate.
Stadiul lucrărilor din Transilvania
API a realizat o sinteză a principalelor lucrări de infrastructură, stadiul realizării acestora și estimarea finalizării.
Nădășelu – Zimbor
„Autorizațiile de Construcție au fost emise în 04.2021 (3A2) şi 01.07.2021 (3B1), Proiectul Tehnic avizat 20.08.2021 (3A2). 28.12.2021 (3B1). Extensie primită până în mai 2025 / UMB nu are capacitate / mobilizarea slabă pe acest lot. Ozaltin câștigător pe traseul nou. 29 martie: 9 luni proiectare – 18 execuţie. Deviere traseu km10009-km 12+000 şi km2M06-km 24890 / semnare contract în mai?“, scrie în postarea API.
În luna martie, API a atras atenția că șantierul A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta este aproape pustiu.
„Dacă în toamna anului trecut, ritmul de lucru este impresionant pentru România, acum șansele de încadrare în jaloanele PNRR sunt minime”, susțin specialiștii de la Asociația Pro Infrastructura.
Zimbor – Poarta Sălajului
„În septembrie 2022 s-a extins termenul de finalizare în august 2024, ulterior iulie 2025. Deschidere posibilă în T3 2025 dacă dealul Zimbor ţine. UMB nu are capacitate şi a redus drastic mobilizarea pe acest lot“, remarcă API.
Suplacu de Barcău – Chiribiș
„Al patrulea constructor pe acest tronson / 6 luni proiectare şi 18 de execuţie. Ultima licitaţie lansată 06.01.2023. cea anterioară 07.12.2020 a fost anulată în 26.07.2022. Aşteptăm primele lucrări în teren în august-septembrie“, notează Pro Infrastructura.
Chiribiș – Biharia
„6 luni proiectare şi 18 de execuţie. NU este o greșeală, se estimează emiterea Ordinului de Începere Lucrare în luna mai 2025 Adică se aşteaptă soluţionarea procesului care acum este pe rol din contractul vechi“, mai spun cei de la API.